Kampania brandowa Google Ads
| Michał RogalskiDowiedz się czym jest kampania brandowa
Silna i rozpoznawalna marka to duża wartość, ponieważ pozwala przyciągać nowych klientów i utrzymywać relacje ze stałymi. Czy w momencie, gdy brand jest widoczny na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, to należy go wzmacniać kampanią brandową Google Ads? Czy inwestycja w takie reklamy przynosi korzyści, czy jest wydatkiem, który lepiej przeznaczyć na inne formy promocji marki? Sprawdź, jakie powody przemawiają za tym, aby organizować kampanie brandowe w Google Ads.
Czym właściwie jest kampania brandowa?
Wielu marketerów i właścicieli firm zastanawia się nad sensem prowadzenia kampanii brandowych. Jako kampanię brandową rozumie się kampanię, która nakierowaną na promocje wizerunku firmy (a nie opartą o bezpośrednich i policzalnych wynikach sprzedaży). Może to być np. kampania skupiona na wynikach wyszukiwania i zawierająca słowa kluczowe związane z nazwą firmy. Innym przykładem kampanii brandowej może być kampania banerowa, w której naszym celem będzie dotarcie do jak najwiekszej liczby użytkowników i wyświetlenie w niej brandu promowanej marki. Kampanią brandową będą też wszelkiego rodzaju kampanie video (kampania YouTube, czy programmatic). Zatem kampanią brandową będą wszelkiego rodzaju aktywności marketingowe, mające na celu promocje brandu.
Kampanie brandowe i konkurencja. W jaki sposób możesz stracić potencjalnych klientów?
Budowanie wizerunku firmy przy pomocy kampanii brandowej może dotyczyć zarówno produktu, jak i sklepu, który go oferuje. W dobie wszechobecnej konkurencji niezbędne jest inwestowanie w działania odnoszące się do strony internetowej mającej na celu zwiększenie sprzedaży i wyświetlanie w wynikach organicznych (SEO i pozycjonowanie SEO) oraz budowanie zasięgu i świadomości. Dzięki temu potencjalny klient, za pomocą wyszukiwarki, wpisując odpowiednie słowa mogą trafić na naszą stronę, ponieważ wśród wyników wyszukiwania pojawi się link sponsorowany i kampania brandowa w Google Ads. Klient, klikając w nią nie tylko zapamięta brand, ale być może również skorzysta z oferowanych produktów lub usług, co przełoży się na konwersję, a także zwiększenie ruchu w witrynie. W ten sposób będziemy także oddziaływać na najwyższe poziomy lejka sprzedażowego. Po co właściwie budować własną markę, brand? Odpowiedź wydaje się prosta - aby zwiększyć sprzedaż. Kampania brandowa pozwala pokazać się nam w wynikach wyszukiwania, z tą różnicą, że przy pomocy Google Ads znajdziemy się tuż nad wynikami organicznymi. Oczywiście niezbędne do tego są słowa brandowe, ponieważ to głównie od nich użytkownicy zaczynają swoje wyszukiwania.
Wiele firm, które prowadzą brandowe promocje w Google Ads może korzystać z tych samych fraz brandowych, a więc mogą się one wyświetlać na frazy związane z naszą marką. Mało tego, jeśli zapłacą one wyższą stawkę, to Google częściej będzie wyświetlać wyniki wyszukiwania z linkami sponsorowanymi do ich stron. Czy takie działania mogą powodować spadek klientów i konwersji? Aby sprawdzić, czy faktycznie taki wynik działań może się pojawić, wystarczy zrobić to samo. Najprawdopodobniej okaże się, że takie reklamy w Google Ads generują konwersje. Oczywiście nie oznacza to, że na pewno straciliśmy klientów. Często okazuje się, że transakcje, w których słowa konkurencyjne znalazły się na ścieżce zakupowej, dokonywane są przez klientów, którzy wcześniej wyszukiwali naszej marki. Oznacza to, że nasza reklama faktycznie mogła się wyświetlać w wynikach wyszukiwania, ale użytkownik wyszukiwał innej konkurencji. Jest to całkiem naturalne, że dla odbiorców ważne są również wyniki organiczne, dlatego też możemy zauważyć, że na przykład nie skupiają się oni tylko na reklamach Google Ads, ale sprawdzają inne linki i oferty innych firm.
Budowanie świadomości marki przy pomocy kampanii brandowej na YouTube
YouTube jest kanałem, w którym w przeciwieństwie do Google Ads możemy znacznie łatwiej wyprzedzić konkurencję. Powód? Mało firm korzystna z płatnych działań reklamowych w celu pozyskania klienta w tym kanale. YouTube charakteryzuje się małą konkurencją, ale nie oznacza to wcale, że kampania brandowa jest nieefektywna. W Polsce nadal działania w celu pozyskania klienta poprzez YouTube praktykują głównie duże firmy, które cechują się globalnym zasięgiem ze względu na obawę o wysoki próg wejścia. Warto jednak dodać, że działania w YouTube, czy też Google AdWords wymagają mniejszego wkładu finansowego, niż te, które dostępne są w telewizji czy radiu. Skłaniając się ku reklamie w YouTube będziemy się wyświetlać w prestiżowym kanale, z którego dziennie korzystają miliony użytkowników, co przełoży się zdecydowanie na zwiększenie ruchu na stronie. Ponadto mała konkurencja spowoduje, że naszą marką będzie interesować się większa liczba potencjalnych klientów, co może przełożyć się na wyższe konwersje.
Dlaczego warto reklamować firmę w kampaniach brandowych?
To pytanie nurtuje wielu reklamodawców, ale powyżej opisane sytuacje to tylko jeden z wielu powodów do tego, aby kampania brandowa została wykorzystana do promocji firmy. Warto tutaj dodać, że na ogół panuje mylne przekonanie, że skoro zdecydujemy się na wprowadzenie takiej kampanii w wyszukiwarce, czy też inne w Google Ads, to tylko pozyskamy nowych klientów. Poniżej przedstawiamy, co może zyskać nasza marka, dzięki reklamie brandowej w Google Ads i co przemawia za tym, aby ją wdrożyć.
Konkurencja
W każdej branży panuje walka o jak najlepszą pozycję na hasła związane ze świadczonymi usługami lub oferowanymi produktami. Co roku zwiększa się liczba marek, które wykorzystują reklamę w Internecie do promocji, ale liczba miejsc w sieci reklamowej jest ograniczona. Często więc dochodzi do sytuacji, gdy konkurencyjna firma wyświetla się na reklamę innej marki i podbiera w ten sposób jej klientów. Kampanie brandowe umożliwiają skuteczną obronę w takich sytuacjach i być na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania oraz nad wynikami organicznymi. To oczywiście przekłada się na CTR, jednak bardzo istotny jest dobór odpowiedniego słowa kluczowego, który pozwoli na zetknięcie się użytkownika z reklamą.
Większa widoczność
Zainteresowanie marką w Internecie rośnie między innymi proporcjonalnie do częstotliwości wyświetlania. Dzięki temu, że reklama będzie ją wyświetlać nad organiczne wyniki wyszukiwania, mamy możliwość dotarcia do znacznie większego grona użytkowników. Firma stanie się bardziej wiarygodna w oczach użytkowników. Oczywiście włączając w to pozycjonowanie i dodatkowo wyświetlanie się na wyniki organiczne, na naszą stronę będzie trafiać jeszcze więcej klientów. Wyświetlając się na większej powierzchni, sprawimy, że gdziekolwiek internauta nie kliknie, to i tak finalnie wejdzie na naszą stronę. Warto tutaj dodać, że na urządzeniach mobilnych reklama zajmuje praktycznie cały ekran, co zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia w naszą reklamę. Dodatkowe rozszerzenia Google Ads nie tylko zwiększą rozmiar reklamy, ale także poprowadzi użytkownika do konkretnej podstrony.
Poprawa jakości konta
Kampanie brandowe cechuje to, że mogą podnieść wynik jakości konta, poprzez zwiększony współczynnik klikalności. Wyższy ranking konta ma niskie stawki CPC, a więc finalnie może dojść do sytuacji, gdy kampanie będą generować niskie koszty i zwrócą się w postaci oszczędności uzbieranych na kliknięciach, dzięki wyższemu wynikowi jakości.
Niskie koszty
Kliknięcia w kampanie brandowe z Google Ads są znacznie tańsze niż na inne słowa kluczowe. Często zdarza się, że średni koszt konwersji jest niższy niż średnia cena za klik w innych kampaniach. To przekłada się bezpośrednio na niższe wyniki kosztowe reklamy i w efekcie pochłania ona jedynie minimalny procent budżetu. W przypadku płatnych kampanii reklamowych, które ukierunkowane są na zasięgi, pozwalają także niższym kosztem dotrzeć do znacznie szerszego grona odbiorców. Prowadzenie kampanii z brandem, która jest zoptymalizowana, czyli jest odpowiedni dobór słów kluczowych, umożliwia uzyskanie wyższej pozycji, co przełoży się na lepsze wyniki tego typu kampanii.
Wspomaganie konwersji
Ścieżka zakupowa klientów czasem jest bardzo kręta. Zanim dokonają oni jakiejkolwiek transakcji, potrafią przejść przez kilkanaście różnych odsyłaczy do naszej strony. Reklama w AdWords daje możliwość zwiększenia przychodów z innych źródeł, dlatego warto o nią zadbać.
Swobodny przekaz reklamy
Swobodny przekaz reklamy to kolejny atut kampanii brandowej. Dzięki temu tekst w wyszukiwarce może być odpowiednio dopasowany do naszych wymagań i może zawierać adres firmy, informacje o czasowych promocjach czy też nowych osiągnięciach. W przypadku reklamy zajmie nam to zaledwie kilka minut, a zaindeksowanie nowego wpisu zdecydowanie potrwa dłużej, choć pozycjonowanie również nie powinno być pominięte, ponieważ jego skuteczność pokaże się z czasem wraz ze wzrostem pozycji, o ile dobór słów kluczowych był odpowiedni.
Wiele wariantów tekstu reklamy
Nigdy nie ma pewności, że opis, który stworzyliśmy sprawi, że nasza reklama będzie generować wartościowe kliknięcia. Dzięki Google Ads możemy dodać na przykład trzy wersje reklamy i analizować czy wskaźnik CTR będzie się poprawiał. Warto wtedy analizować jeszcze inne wskaźniki jak na przykład CPC. Dzięki wielu wariantom mamy możliwość zoptymalizowania reklamy tak, aby jej koszt był niski, ale sama przynosiła wysoki przychód.
Warto także dodać, że wśród innych zalet znajduje się wysoka skuteczność kampanii oraz możliwość szybkiego ich wyłączenia i włączenia. Firma, która dopiero zaczyna swoją działalność może nie być odnajdywana po słowach brandowych, dlatego ten rodzaj kampanii jest dedykowany większym przedsiębiorstwom na rynku, jak na przykład Rossmann, czy Coca-Cola.
Użycie słów kluczowych w przypadku kampanii brandowych
Kampanie w Google AdWords mogą być zróżnicowane, ale reklamy brandowe w branżach mocno konkurencyjnych często są pomijane. Możemy to w sprytny sposób wykorzystać pod warunkiem, że nasza nazwa i nazwa konkurencyjnej firmy jest podobna oraz wykorzystuje te same słowa kluczowe. Przy niskim zainteresowaniu tymi frazami możemy w łatwy sposób, przy niskim nakładzie finansowym, zdobyć większy ruch na stronie internetowej, co także przełoży się na SEO pozycjonowanie witryny w wynikach organicznych Google i być może przełoży się na decyzje zakupowe klientów. Kampanie brandowe w zdecydowanej większości generują bardzo niskie koszty dzienne, co powinno nas skłaniać do reklamowania naszej firmy w Google w ten sposób. Nie mamy za dużo do stracenia, a efekty mogą być naprawdę obiecujące. Oczywiście nie możemy przygotowywać takiej kampanii bez wcześniejszej analizy konkurencji i zbadania tego, w jaki sposób prowadzi ona swoje działania marketingowe. Od czego powinniśmy więc zacząć?
Zanim zdecydujemy się na taką kampanię, powinniśmy sprawdzić planer słów kluczowych i zapoznać się z analizami przygotowanymi na podstawie wpisanych przez nas fraz. Dzięki temu będziemy mogli znacznie lepiej zoptymalizować naszą reklamę, a co za tym idzie - będzie częściej wyświetlać się w Google na górze wyników organicznych. Powinniśmy również wykorzystać linki sponsorowane, ponieważ użytkownicy patrzą na tego typu reklamy firm znacznie przychylniej. Jest to dla nich gwarancja dobrego wyboru. Na pytanie, czy kampanie reklamowe na brand są opłacalne, to z pewnością możemy powiedzieć, że tak. Warunkiem jest jednak odpowiednie prowadzenie kampanii, która nie tylko będzie miała niski koszt, ale także przyniesie satysfakcjonujące wyniki.